Angst een slechte raadgever?

Als het gaat om communicatie vanuit een commercieel oogpunt is de kans groot dat jij in winsttaal spreekt. Met winsttaal bedoel ik dat je jouw doelgroep vooral vertelt wat zij krijgt. ‘Schrijf je in en we houden je op de hoogte’, ‘Registreer en ontvang het speciale e-book’, ‘Doe mee en maak kans op mooie prijzen’.

Winsttaal: vertel wat hij wint

Een klein, retorisch, testje. Welke voel jij?

1. Blijf op de hoogte van trends
2. Blijf niet achter in trends

Verliestaal: vertel wat hij verliest

In zijn boek Buyologie stipt de Deense marketingspecialist Martin Lindstrom het effect van angst aan. Angst heeft een sterke werking op onze hersenen en vormt een aanzienlijke drijfveer om tot actie over te gaan. Hoe meer stress we voelen, hoe angstiger we zijn, hoe meer we op zoek gaan naar een tastbare oplossing. Bedrijven spelen dan ook flink in op onze gevoelens van angst en onzekerheid. En, het werkt.

Wat verliest jouw potentiële klant als hij nu geen actie onderneemt?

Een simpel staaltje neuromarketing

Stel jezelf dus bij iedere uiting de vraag: als mijn potentiële klant nu geen actie onderneemt, wat verliest hij dan? Schrijf vervolgens het antwoord op die vraag om naar een scherpe call to action. Een makkelijk trucje dat voorkomt dat jij nog langer waardevolle leads mist. 😉