Storytelling: wat als je alleen maar winst wilt maken?

Succesvolle bedrijven en merken zijn onlosmakelijk verbonden met een verhaal. Wat verhalen zo krachtig maakt, is dat ze de feiten overstijgen. Ze zijn de fase van informeren ver voorbij. Sterke corporate stories raken hart en verstand door te vertellen waarom een bedrijf of merk op de wereld is. Maar wat als je als organisatie alleen maar winst wilt maken?

Waar komt storytelling vandaan?

Eerst een stapje terug. Waar komt die voorkeur voor het verhaal vandaan? Wij mensen zijn opgegroeid met verhalen. We kregen ze te horen voor het slapengaan en vertellen ze zelf weer door. Een verhaal verbindt en vormt daarnaast de sleutel tot het begrijpen van de wereld om je heen. Individualistisch als de huidige maatschappij is, vinden we het vaak wel prettig om ergens bij te horen. Geen wonder dat storytelling steeds meer aan populariteit wint. Maar, hoe kom je als bedrijf tot een onvergetelijk verhaal als de enige bestaansreden die je kunt bedenken het tevredenstellen van je aandeelhouders is?

Schoonheid zit van binnen

Bedrijfstrots is onmisbaar voor een charmant verhaal (en voor een succesvolle organisatie). Waarom gaat jouw werknemer elke dag naar zijn werk om zijn stinkende best te doen? Een gemeenschappelijk doel: that’s what it’s all about. Die gedeelde droom van collega’s vormt de reden waarom een bedrijf op de wereld is. Een goed kernverhaal begint daarom van binnenuit. Zie het zo: als het je medewerkers geen fluit interesseert dat ze voor jou werken, wat voor verhaal zullen ze dan over jouw bedrijf vertellen op een verjaardagsfeestje? Waarom zou de buitenwereld jouw bedrijf bijzonder vinden als je eigen werknemers dat al niet doen? Je medewerkers zijn je beste (of slechtste) ambassadeurs.

Waarom zou de buitenwereld jouw bedrijf bijzonder vinden als je eigen werknemers dat al niet doen?

What are we fighting for?

Een commercieel bedrijf moet winst maken om overeind te blijven, maar is dat waar het om gaat en verder niets? Zo ja, dan maak je waarschijnlijk weinig indruk op je personeel en je (potentiële) klanten. Zij willen horen hoe jij het verschil maakt. Waar vecht je voor? Hoe geloofwaardiger en inspirerender jouw bestaansreden, hoe groter de kans dat je er niet alleen voor staat in de strijd om de winst.

Meer over storytelling vind je hier