Storytelling: waarom doe je wat je doet?

Storytelling. Een populaire marketingterm die letterlijk ‘het vertellen van een verhaal’ betekent. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Sterke karakters, een pakkend begin, een doordacht plot, een spannend eind? Nee. Wie van een verhaal een goéd verhaal maakt, is degene die jouw verhaal hoort of leest.

Hoe werkt storytelling?

Storytelling gaat over entertainen. Kijk naar sprookjes. Met hun ogenschijnlijke eenvoud en herkenbare structuur houden sprookjes ons al eeuwenlang in hun greep. Ze intrigeren, interesseren en belangrijker nog: ze beklijven. Je hoort ze, onthoudt ze en vertelt ze door.

Waargebeurd sprookje zónder happy end

Wat sprookjes zo krachtig maakt, is de vorm waarin ze zijn gegoten. Ieder sprookje kent een duidelijk begin, midden en eind. Het publiek leeft mee met de struggles die de voor het geluk geboren hoofdpersoon moet overwinnen. Zij voelen zijn strijd, zijn angst, zijn wanhoop. Zodra die emotionele binding er is, krijg je als schrijver controle over je publiek.

Lees mijn blog: Storytelling: wat als je alleen maar winst wilt maken?

Storytelling: hoe en wat

Door op een verhalende manier betekenis en samenhang aan een reeks van handelingen en gebeurtenissen toe te kennen, creëer je emotie en een spanningsboog.

Het uiteindelijke verhaal vertaalt de boodschap, waarde of moraal van een persoon of organisatie.


Best Practice

Voordelen storytelling

  • Geloofwaardig
  • Geeft je organisatie authenticiteit en persoonlijkheid
  • Maakt je boodschap begrijpelijk
  • Een verhaal blijft hangen
  • Zet aan tot interactie en delen
  • Creëert positieve associaties bij je doelgroepen

Storytelling toepassen

Storytelling is niet gebonden aan één communicatiemiddel of -vorm. In principe kun je alles in een storytellingjasje gieten: van sollicitatiebrief tot blog en van advertorial tot Corporate Story.

Zorg in ieder geval dat je de volgende elementen meeneemt.
Jouw verhaal is gebaseerd op de ware identiteit of cultuur van een persoon of organisatie.
Jouw verhaal heeft een duidelijke structuur (inleiding, kern, slot) en een spanningsboog.
Jouw verhaal koppelt ratio aan emoties en gaat zo een emotionele binding aan met het publiek.

storytelling

Neem contact met mij op

Is storytelling iets voor jou?


MINT. vertaalt jouw kernwaarden, boodschap, moraal of historie naar een levendig verhaal dat voor verschillende doeleinden inzetbaar is.
Neem contact met mij op