Wat is een persbericht?

Met een persbericht breng je nieuws over jouw organisatie, product, merk of dienst naar buiten. Het is een middel om onder de aandacht te komen van je doelgroepen en zo je naamsbekendheid te vergroten. Een persbericht wordt verstuurd naar de redacties van verschillende media. Denk daarbij aan vakbladen, tv- en radiostations, tijdschriften, blogs, websites en online portals. Over het algemeen kent een persbericht een generieke indeling.

Wanneer verstuur je een persbericht?

Een persbericht wordt ingezet zodra een persoon of bedrijf iets nieuws te melden heeft. Maar, wat is nieuws? Nieuws is er in vele soorten en maten. Voor een persbericht geldt dat de inhoud altijd moet gaan over een recent ontdekt feit of een aankomende gebeurtenis.

Een persbericht wordt onder meer ingezet voor het bekendmaken van:

De line-up van een festival
Een nieuw tv-programma
De nieuwe mogelijkheden van een product
Een samenwerking tussen twee bedrijven
Een jubileum
De opening van een nieuwe winkel
wat is een persbericht.



Het belang van een specifieke verzendlijst

Voordat je een persbericht verstuurd, stel je een specifieke verzendlijst op. Journalisten en redacties worden iedere dag overspoeld met persberichten. Zij peilen of de informatie uit jouw persbericht van waarde is voor hun lezers of kijkers. Zorg er dus voor dat jouw persbericht precies aansluit bij de informatiebehoefte van de doelgroep van het betreffende medium.

Online plaatsen van je bericht

Steeds vaker plaatsen organisaties hun persbericht betaald of onbetaald op de websites van online persbureaus. Er wordt dan nog wel een email verstuurd om journalisten en redacties te attenderen op het nieuws. Zo krijgen zij direct toegang tot het persbericht en eventuele aanvullende informatie zoals afbeeldingen en bronnen


Ga door naar de volgende artikelen voor meer praktische informatie over het genereren van aandacht en het verhogen van je naamsbekenheid.

LINKJES PLAKKEN


Laat een professioneel persbericht schrijven