Hoe kom je bovenaan in Google?

De positie waar Google een webpagina in de zoekresultaten plaatst, is grotendeels afhankelijk van de relevantie van een website. Door je pagina te optimaliseren voor je bezoeker, en dus voor de zoekmachine, vergroot je sterk de kans dat je bovenaan de gratis zoekresultaten van Google komt.

Hoger in Google

Gratis bovenaan in Google

Om erachter te komen hoe je bovenaan in Google komt, stel je jezelf eerst de vraag: Welk antwoord wil mijn potentiële bezoeker op mijn pagina vinden? Denk breed en zet zoveel mogelijk zoekvragen en -woorden op een rijtje.

Google houdt van actuele, unieke en relevante content. Het is dus zaak dat jouw website daarmee verrijkt wordt. Contentcreatie is het sleutelwoord voor een gewaardeerde pagina.

Vind je het lastig om te bedenken waarover je kunt schrijven, stuur mij gerust een mail. Ik help je graag op weg.

Hoe krijg je een relevante website of -pagina?

De mate van relevantie wordt sterk bepaald door de kwaliteit van jouw pagina. Dit noemen we ook wel de on page factoren. Het succes van je on page factoren wordt gevormd door de volgende aspecten.

Actuele, complete en unieke content op je website
De hoeveelheid informatie op je website
Zoekmachinevriendelijke (dus mensvriendelijke) URL’s
De alt en title tags van afbeeldingen en links
Een relevante metadescription en paginatitel
Interne links op je site
Content die is ingericht op een focus zoekterm / keyword of een specifieke zoekvraag

Backlinks: externe links naar je pagina

Daarnaast kijkt Google ook naar de externe links, de zogenaamde backlinks, naar jouw website of -pagina. Dit noemen we ook wel de off page factoren. Het is belangrijk dat de links naar jouw pagina voldoen aan de volgende voorwaarden

De linkende pagina bevat zelf voldoende relevante content
De linkende pagina heeft zelf ook voldoende backlinks
De title tag bevat een zoekwoord dat overeenkomt met de inhoud op jouw pagina.

SEO website structuur

Zowel voor je bezoekers als de zoekmachine is het van belang dat een webpagina logisch is opgebouwd. Zorg er daarom voor dat jouw website makkelijk als een organogram uit te tekenen is en voorkom te veel vertakkingen. Dit maakt je website gebruiksvriendelijk én zoekmachinevriendelijk en heeft een positieve invloed op de SEO-score in Google.

Breadcrumbs

Zorg dat iedere pagina op je website / webshop een zogenaamd breadcrumbs (broodkruimel) spoor bevat. Breadcrumbs staan meestal aan de bovenkant van een pagina en geven het pad naar de vorige pagina’s op een website weer. Voor een bezoeker van je site is het handig om zo terug te gaan naar een bovenliggende pagina. Breadcrumbs bevorderen daarnaast de structuur van je website en doordat het in feite interne links zijn is het pure zoekmachineoptimalisatie. Over het algemeen zijn alle CMS systemen voorzien van een geautomatiseerde breadcrumbs optie.

XML Sitemap maken

Om te zorgen dat je webpagina’s snel geindexeerd worden door Google kun je een sitemap versturen. Een sitemap is een automatisch gegenereerde index van je totale website. Het enige wat je hoeft te doen is een gratis Google Webmaster Tools account aanmaken en je sitemap versturen. Voor WordPress website maak je makkelijk een sitemap met de Google XML Sitemaps Plugin. Werk je in een andere CMS genereer dan bijvoorbeeld hier je sitemap.

Terug naar het overzicht SEO / zoekmachineoptimalisatie

SEO teksten laten schrijven

Door je SEO teksten te laten schrijven, optimaliseer je je website of webshop voor Google. Dit helpt je om waardevolle bezoekers naar je site toe te trekken wat resulteert in een hogere conversie. Voorbeelden van conversie: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het contact opnemen met jouw bedrijf of daadwerkelijk een aankoop doen via jouw webwinkel. Zorg er dus voor dat je SEO op orde is. Meer daarover vind je hier.

Laat je SEO-teksten schrijven