Meer bezoekers op je website / webshop krijgen?

De volgende twee aspecten bepalen of een website / webshop veel bezoekers genereert.
Goed om te weten: het een kan niet zonder het ander.

De mate waarin een site bezoekersvriendelijk is
De mate waarin een site zoekmachinevriendelijk is

Contentcreatie: 4 voorwaarden voor een gebruiksvriendelijk website

Hoe je een website bezoekersvriendelijk maakt? Door waardevolle content te creëren die tegemoet komt aan de informatiebehoefte en zoekintentie van je lezer. Om ervoor te zorgen dat zowel je doelgroep als de zoekmachine jouw site vindt, hanteer je de volgende vier uitgangspunten.

Actueel

Google gebruikt verschillende indicatoren om te bepalen of de inhoud op een webpagina interessant is en aansluit bij de zoekopdracht van een persoon. Een belangrijke maatstaf is de actualiteit van een website. Is een website dynamisch? Wordt er regelmatig nieuwe content aan toegevoegd en zijn de huidige pagina’s up-to-date? Naast dat Google het signaleert als een website ‘stil’ staat, knappen lezers natuurlijk ook af op achterhaalde en verouderde informatie.

Hoe houd je je website actueel?
Breid je website regelmatig uit met nieuwe pagina’s, een blog (die dient uiteraard goed bijgehouden te worden) of nieuwsartikelen en speel in op actuele thema’s. Controleer daarnaast periodiek of je statische pagina’s toe zijn aan verse content.

Relevant

Zowel voor zoekers als zoekmachines is het vinden van relevante content ontzettend belangrijk.

Wat is relevante content?
Stel iemand zoekt informatie over een specifieke Gazelle fiets. Hij wil weten wat de specificaties van de fiets zijn, waar hij te koop is en tegen welke prijs en hoe anderen de fiets hebben beoordeeld. De pagina die al deze vragen beantwoordt, is uiteraard de meest relevante.

Probeer dus zoals in het voorbeeld hierboven te denken bij het invullen van jouw website of webshop. Schrijf gerust een aparte pagina per product, dienst of onderwerp. Bied een compleet informatiepakket en kom zo tegemoet aan alle onderdelen van een zoekvraag. Daarmee vergroot je de kans dat zowel de zoeker als de zoekmachine jouw site vindt.

Compleet

Content is king
Hoe rijker de inhoud van een webpagina des te waardevoller hij is voor je bezoeker en des te sneller Google hem traceert. Creëer daarom overzichtelijke pagina’s met een goede balans van tekst en beeld. Je kunt de pagina’s van je website verrijken met:

Teksten
Afbeeldingen
Video’s
Links naar interessante pagina’s (intern en extern)
Audiofragmenten
Infographics
PDF’s
Reacties van bezoekers

Uniek

Het doel van Google is het aanbieden van waardevolle en relevante pagina’s op basis van een zoekwoord of -vraag. Voorkom daarom dat je twee (of meer) pagina’s dezelfde, lees: gekopieerde, inhoud geeft. Zodra een pagina meer dan 70% aan gelijke teksten bevat, wordt deze door de zoekmachine bestempeld als een duplicaat en wordt je pagina genegeerd. Neem dus als uitgangspunt dat je iedere pagina eigen, unieke inhoud geeft.

Duplicate content heeft alleen betrekking op teksten. Daaronder vallen dus ook je meta descriptions en de titels van je pagina.

Terug naar het overzicht SEO / zoekmachineoptimalisatie

Tekstschrijver voor websites

Onderschat de impact van Google en haar zoekresultaten niet! Zet een tekstschrijver voor je website of webwinkel in om je organische score in de zoekmachine te verhogen. Dit stimuleert het trekken van waardevolle bezoekers naar je site of shop. Alles over het inzetten van een freelance SEO tekstschrijver vind je hier.

Laat je SEO-teksten schrijven