SEO teksten / webteksten schrijven

De score van je website in Google staat of valt met waardevolle content. Het liefst zo actueel, relevant en uniek mogelijk. Los van alle SEO trucjes die je kunt toepassen, daarover verderop in dit artikel meer, is het goed om de volgende ‘regels’ in acht te nemen bij het schrijven van SEO teksten voor je website of webshop.

De scannende en klikkende lezer

De weblezer scant pagina’s op koppen en woorden die aansluiten bij zijn of haar informatiebehoefte op dat moment. Voor de online lezer is het belangrijker om snel een antwoord te vinden dan voor de offline lezer. Dit komt doordat de weblezer vaak zoekt naar specifieke informatie over een onderwerp of product. Maak daarom scanbare webteksten om te voorkomen dat een bezoeker binnen drie seconden van je pagina af is en gebruik de tips uit het lijstje hieronder. Deze opzet creëert overzicht op je website en heeft daarnaast een positieve invloed op je score in Google.

Hoe schrijf je SEO teksten?

Werk met alinea’s en houd deze kort
Link naar verdiepende informatie op je website
Behandel subonderwerpen in aparte alinea’s
Gebruik opsommingen met bulletpoints
Geef iedere alinea een eigen kop / heading (h2 of h3)
Gebruik afbeeldingen en quotes

Zoekwoordanalyse

Verplaats je in je doelgroepen bij het schrijven van SEO teksten en komt tegemoet aan zoekintenties. Een zoekwoordanalyse kan helpen bij het vinden van de juiste insteek. Typ bijvoorbeeld bij Google een zoekwoord in en kijk wat er aan zoektermen verschijnt. Google Suggest is erg handig om veelvoorkomende zoekvragen te achterhalen. De zoekwoordplanner van Google Adwords geeft inzicht in veelgezochte trefwoorden en de website Ubersuggest maakt handige zoekwoordcombinaties na het invullen van een zoekwoord. Maar, onderschat de kracht van de zogenaamde long tail zoekwoorden niet.

Optimaliseer je content

Meta keywords zijn grote verzamelingen woorden die je toe kunt voegen aan de broncode van je website. Door het vele misbruik neemt Google deze niet meer mee bij het beoordelen van een pagina. Daarentegen is het wel verstandig om één focus zoekwoord per pagina te hanteren. Dit ‘dwingt’ je om een pagina volledig in te richten op een enkele zoekterm wat je resultaten alleen maar tegemoet komt.

Zoekmachines scannen de content van webpagina’s en hechten daarbij veel waarde aan structuur. Je kunt de structuur op je website verbeteren door gebruik te maken van tussenkoppen oftewel heading tags. Gebruik op iedere pagina slechts één keer de h1 tag en hanteer voor de titels boven alinea’s de h2 en h3 tag.

De title en meta description, eveneens in de header van de broncode, zijn wel relevant voor Google. Aan deze twee tags zien zoekmachines waar een pagina over gaat. Bovendien kun je aan de titel en omschrijving van je pagina belangrijke zoekwoorden toevoegen. Deze worden namelijk wél meegenomen in de pagerank. Let er op dat je termen gebruikt die aansluiten bij de inhoud op je pagina. Zo voorkom je dat Google je als irrelevant bestempelt.

Geef afbeeldingen en links op je website altijd een naam of omschrijving die aansluit bij het onderwerp van een pagina. Zo voorzie je Google van meer informatie over de inhoud op je website. Een alt / title tag verschijnt zodra je met je muis over een afbeelding of link gaat.


Terug naar het overzicht SEO / zoekmachineoptimalisatie

Freelance SEO tekstschrijver: tekstschrijven voor websites en webshops

SEO heb je zelf in de hand. Zorg er dus voor dat je jouw website of webshop laat optimaliseren voor de zoekmachine door een SEO content specialist. Met behulp van goede webteksten o.b.v. relevante zoektermen kom je snel een hele stap verder. Uiteraard zijn er meerdere factoren van invloed op de zogenaamde ranking van webpagina’s. Advies nodig?

Laat je SEO teksten schrijven