Wat zijn short tail en long tail zoekwoorden?

Zoekopdrachten in Google zijn grofweg te verdelen in twee categorieën:

Korte zoekopdrachten: short tail
Lange zoekopdrachten: long tail

Terwijl vaak wordt gefocust op short tail, is ruim 70% van de zoekopdrachten in Google long tail.

Short tail zoekopdrachten

Short tail zoekopdrachten bestaan uit een, twee of drie zoekwoorden. Vaak vormen algemene pagina’s het antwoord op dit type zoekvragen. Google bijvoorbeeld op iPhone 5s dan krijg je allerlei webwinkels die deze telefoon aanbieden.

Long tail zoekopdrachten

Long tail zoekopdrachten bestaan uit vier of meer zoekwoorden en vormen veelal een vraag. Het zijn vaak specifieke pagina’s die een antwoord geven. Wanneer je zoekt op Wat is het verschil tussen iPhone 5 en 5s dan krijg je geen webwinkels maar kennisplatforms en fora over mobiele telefonie.


Kwalitatieve leads genereren

Hoe kom je tegemoet aan de specifieke zoekintentie van je potentiële klant? Houd het simpel, hanteer zoekvragen en -intenties, vergeet jargon en denk in gewone mensentaal. Een voorbeeld: een webshopeigenaar wil meer bezoekers en vraagt Google om hulp. Wat denk je dat hij intypt?

1. SEO zoekmachineoptimalisatie webshop
2. Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn webshop?

Ik ga voor de laatste…Wat zijn long tail en short tail zoekopdrachten

De voordelen van long tail

Minder concurrentie in de resultaten
Grotere kans dat er op jouw pagina wordt geklikt
Het bezoek is kwalitatief van aard

Terug naar het overzicht SEO / zoekmachineoptimalisatie

Webtekstschrijver webshop / website

Investeer in je webshop / website en zet een freelance SEO tekstschrijver in die gespecialiseerd is in schrijven voor het web. Wist je dat je met behulp van de juiste content het bezoekersaantal van je site sterk verhoogt? Je vindt er hier alles over.

Laat je SEO teksten schrijven